Zorgen voor jouw overexcitability

Overexcitability en arouselniveau

Een arouselniveau is een bewustzijnstoestand in de hersenen; het is de mate van alertheid. Een arouselniveau kan hoog, laag of gemiddeld zijn. Bij een laag arouselniveau ben je duf, slaperig; bij een hoog arouselniveau gejaagd of gestrest. Een optimaal arouselniveau kan gezien worden als de kruissnelheid van een vliegtuig: op deze snelheid vliegt hij het fijnste en dus het liefst.

Maar wat nou als je overexcitabilities hebt? Dan zou jouw kruissnelheid wel eens een stuk hoger kunnen liggen dan bij de andere mensen. Als je een psychomotore overexcitability hebt, dan zou je wel eens een stuk beter kunnen presteren op je werk als je regelmatig een fysieke activiteit mag doen, zoals een wandeling maken onder werktijd (verder dan naar het koffiezetapparaat en terug…) Of als jouw verbeeldende overexcitability te weinig gestimuleerd wordt op je werk en je daardoor niet het werk levert dat je zou kunnen leveren, als je dagelijks even de tijd zou krijgen om jouw creatieve denkproces de ruimte te geven? Of een onderstimulatie van de intellectuele overexcitability, het “niet voluit kunnen gaan” gedurende langere tijd en dat je daardoor in de slaperige toestand van een te laag arouselniveau terecht komt. Je zou dan, net als vele hoogbegaafden, een bore-out kunnen krijgen.

Bij iedereen fluctueert het arouselniveau gedurende de dag. Het wordt pas vervelend als je gedurende langere tijd over- of ondergestimuleerd wordt. Neem dus je vrijheid om zo veel mogelijk op jouw kruissnelheid te vliegen, wetende dat je met een optimaal arouselniveau het beste functioneert. Mocht dit niet haalbaar zijn in je dagelijkse bezigheden (zoals op het werk), kijk er dan naar hoe je wel op jouw favoriete snelheid kan gaan, bijvoorbeeld in nevenactiviteiten, zodat je het zo lang mogelijk volhoudt zonder in een (nieuwe) bore-out te schieten.